شارژ گوشی هوشمند خود را شب ها تا صبح

آسیب شناسی شارژ گوشی هوشمند، شب ها تا صبح !

آیا می توانیم در طول شب گوشی خود را در شارژ قرار دهیم؟
در واقع این معضلی است که از همان نسل های ابتدایی تلفن همراه مورد سوال خیلی ها بوده است. ما در طول روز از گوشی هایمان تا جایی که باتری آن شارژ داشته باشد استفاده می کنیم و خیلی از ما در طول شب آن را به برق متصل می کنیم و می خوابیم، با علم به اینکه صبح از خواب بیدار شده و یک دستگاه با شارژ کامل داریم.
اما اینکه تلفن خود را برای ساعت های طولانی و حتی بعد از کامل شدن شارژ باتری همچنان در شارژ قرار دهیم، بی خطر است؟ آیا این کار به باتری صدمه می زند؟ و یا ازطول عمر باتری می کاهد؟
ایده های زیاد و سوال برانگیزی در رابطه با این موضوع وجود دارد. شما می توانید نظرات زیادی را در اینترنت به عنوان حقایق پنهان بیابید. اما کدام یک قابل اطمینان است؟

شارژ گوشی هوشمند خود را شب ها تا صبح

Shane Broesky بنیانگذار Farbe Technik که شرکت سازنده لوازم جانبی مرتبط با شارژر است اینطور اظهار می کند: “قرار دادن گوشی از شب تا صبح در شارژ مشکلی ندارد و آسیب جدی به دستگاه شما وارد نمی کند. تلفن شما بسیار هوشمند است. به محض اینکه شارژ کامل شد، می داند که باید ورود جریان را متوقف کرده و از شارژ مجدد باتری خودداری کند.”
اما مواردی هم وجود دارد که نشان می دهد با قرار دادن گوشی در شارژ در طول شب، از عمر باتری کاسته خواهد شد. Shane همچنین اضافه کرد: “باتری های لیتیوم یونی وقتی در معرض دماهای بالا قرار می گیرند، ضعیف عمل می کنند و دماهای بالا منجر به آسیب دیدن آن ها می شود” اگر شما از یک محافظ یا قاب بر روی گوشی خود استفاده می کنید که اجازه نمی دهد گرما خارج شود، این گرما باعث بالا رفتن دمای باتری و اکسید شدن سلول های آن می شود که به کم شدن ظرفیت باتری و کاهش طول عمر آن می انجامد. پس حتما مطمئن شوید وقتی در طول شب گوشی خود را به برق وصل می کنید اول آن را از قاب خارج کنید . البته فراموش نکنید این قانون در مورد باتری های گوشی های قدیمی تر صدق نمی کند. درواقع گوشی های غیرهوشمند از تکنولوژی قدیمی تری در قسمت باتری بهره می برند و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض جریان برق می تواند باعث آسیب دیدن باتری آنها شود. به عنوان مثال در این گوشی ها در صورتی که شب ها تا صبح گوشی را در شارژ قرار دهید پس از مدتی می بینید که باتری گوشی شما باد کرده و کارایی خود را به میزان زیادی از دست داده است.

شارژ گوشی هوشمند خود را شب ها تا صبح

بهترین راه برای شارژ کردن باتری چه راهی است؟
بهترین حالت برای باتری های لیتیوم یونی این است که شارژ آن ها را بین ۵۰ تا ۸۰ درصد شارژ نگه دارید، این کار به یون های شارژ شده اجازه می دهد تا به کار بیافتند و طول عمر باتری شما را حفظ کنند. شارژ کردن دستگاه به مدت کوتاه ولی در چند نوبت در روز به یون های باتری انرژی کافی می دهد تا به فعالیت خود ادامه دهند.
بنابراین در شارژ قرار دادن مکرر به جای یک بار شارژ روزانه برای باتری شما مفید تر است. البته این کار همیشه راحت نیست، اما راه بهینه و مطلوب برای شارژ گوشی هوشمند شماست، اگر می خواهید باتری با حداکثر طول عمر ممکن را داشته باشید.

از چه چیزی پرهیز کنیم؟
بنابر توضیحات Shane، مهم ترین رفتار با باتری در مورد چرخه شارژ است. چرخه شارژ در واقع هنگاهی اتفاق می افتد که شارژ باتری شما از صفر یا نزدیک به صفر، کامل می شود. هر باتری قبل از تمام شدن عمر خود تعداد محدودی چرخه شارژ دارد. باتری شما ممکن است تعداد زیادی و حتی بیشتر، چرخه شارژ را تجربه کرده باشد اما در نهایت عملکرد باتری به شکل قابل توجهی افت می کند. و هنگامی که افت عملکرد اتفاق می افتد شما متوجه خواهید شد که زمان زیادی به پایان عمر باتری شما باقی نمانده است. بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد از شارژ ۰ تا ۱۰۰ درصد جلوگیری کنید تا یک باتری با طول عمر بیشتر داشته باشید. شارژ هر روزه باتری گوشی موبایل در یک ساعت معین نیز راهکار مناسبی است چون اغلب گوشی های هوشمند در صورت شارژ ۱۰۰% می توانند یک و نیم روز برای شما کارایی داشته باشند و شارژ گوشی موبایل هر روزه در یک ساعت مشخص باعث می شود تا زمانی که باتری حدود ۳۰% الی ۴۰% شارژ دارد است، عملیات شارژ صورت بپذیرید که در اینصورت توصیه مهم آقای Shane هم رعایت می شود

لوازم جانبی با کیفیت استفاده کنید.
یک عامل مهم و تاثیرگذار دیگر که برای شارژ باتری گوشی هوشمند خود باید در نظر بگیرید، استفاده از لوازم جانبی باکیفیت است. بهترین راه، استفاده از شارژرها و کابل هایی است که با باتری گوشی شما همخوانی داشته باشد. گاهی شارژرها و کابل های اصلی برخی گوشی ها گران قیمت هستند. اما شما می توانید گزینه های معتبر دیگر را پیدا کنید. تولید کنندگانی را بیابید که محصولات و لوازم جانبی قابل اطمینانی تولید می کنند. محصولاتی که همه آنها در تمام مراحل تست می شوند و توسط شرکت هایی مثل اپل و سامسونگ تایید می شوند و مطابق با قوانین تولید هستند. اگر شما می خواهید شارژر خود را از شرکت های جانبی تهیه کنید حتما به نام تجاری و خدمات آن شرکت توجه کنید. استفاده از محصولات خیلی ارزان و بی نام می تواند ریسک بزرگی باشد و صدمات جدی به باتری شما وارد کند، چرا که خیلی از این محصولات استانداردهای ایمنی را رعایت نمی کنند.

خلاصه کوتاه
شما می توانید باتری خود را در طول شب در شارژ قرار دهید. برای گرفتن بهترین نتیجه از شارژ باتری گوشی هوشمند خود این مواردی است که باید به خاطر داشته باشید:
۱- همیشه از شارژرها و کابل های شرکت های اصلی گوشی خود استفاده کنید و اگر به دنبال جایگزین هستید، لوازم جانبی شرکت های معتبر را انتخاب کنید.
۲- اجازه ندهید دمای تلفن همراه شما بالا برود، هنگام شارژ در طول شب تلفن خود را از قاب خارج کنید.
۳- برای داشتن باتری با طول عمر طولانی سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص اقدام به شارژ آن نمائید و شارژ آن را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.(که این مورد توسط کنترل کننده وسایل برقی با تایمر و تقویم که یکی از محصولات ما است، براحتی قابل انجام است)
۴- از خالی شدن کامل شارژ باتری خود جلوگیری کنید و آن را زیاد از ۰ درصد تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *